10 mrt. 2011

De rechten van de e-booklezer

Gisteren werd ik gewezen op een interessante blogpost van Andy Woodworth. Een bibliothecaris, maar vooral ook een lezer en een gebruiker van e-books, en dus een klant. Een geluid waar misschien nog veel te weinig naar geluisterd wordt door de boekenwereld. Nu weet ik, als geen ander misschien, dat er vele geluiden vanuit gebruikers komen die op zijn zachtst gezegd niet bepaald vriendelijk en als openstaand voor discussie overkomen. Maar dat is in dit geval anders.

Zonder te denken in beperkingen, oude paradigma's en manieren van werken die we tot nu toe altijd gewend zijn (bij papieren boeken), is het verfrissend om de kern van deze blogpost eens op je in te laten werken. Wat die kern is? Een 'wetsvoorstel' voor de rechten van de e-booklezer.

Het wetsvoorstel komt op het volgende neer:
  • Het recht om e-books te gebruiken onder richtlijnen die toegang bevoordelen boven beperkingen.
  • Het recht om toegang tot e-books te hebben op elk technologisch platform, inclusief de hardware en de software waar de gebruiker voor kiest.
  • Het recht om aantekeningen te kunnen maken, passages te kunnen citeren, af te drukken en te delen van e-bookcontent, in de geest van fair use en auteursrecht.
  • Het recht van de eerste verkoop uitbreiden met digitale inhoud, waardoor de e-bookeigenaar het recht heeft om het e-book te behouden, archiveren, delen en opnieuw te verkopen.
Een week later volgde er nog een blogpost waar de verschillende punten onderbouwd werden met een uitleg waarom het goed zou zijn. En met goed wordt goed bedoeld voor alle betrokken partijen.

Goed idee? Is dit een uitgangspunt wat ook in Nederland geadopteerd zou moeten worden? Missen er nog belangrijke zaken? Een ding staat vast: de klant is meer dan ooit koning. En luisteren naar wat 'de klant' wil zou je kunnen zien als het op een presenteerblaadje krijgen van het best mogelijke product en het optimale businessmodel (vanuit de klant gezien).

1 opmerking :

  1. 'onderbouwD' dus. En het klopt dat rond e-books de uitgeefwereld nog altijd heel erg met zichzelf bezig is, met de eigen dromen (grote verkoop tegen lage kosten) en angsten (vogelvrije content). En dus minder met de klant. Die kant wordt voortvarender opgepakt door partijen als Apple, die er traditioneel sterk in zijn. De klant wil vooral gemak en een uniform platform, naast een prettige prijs.

    Het recht een aangeschaft e-book door te verkopen lijkt me een lastige, overigens, tenzij je al een 'antiquarische' prijs bij voorbaat meebakt in het format. Maar dat is weer strijdig met het aangehaalde vrijheidsstreven.

    BeantwoordenVerwijderen