Twee jaar geleden schreef ik over de toekomst van het uitgeven, een toekomst die in mijn ogen uit meerdere smaken zou gaan bestaan. Dat was met Bloghelden van Frank Meeuwsen. Niet vies van een experiment. En dus kwamen we met een titel in maar liefst 7 smaken. Twee jaar later verschijnt elke nieuwe titel, nou ja, bijna elke nieuwe titel, wel in 2 smaken: p-boek en e-book. Maar meer dan 2 is nog steeds een zeldzaamheid.
Tot ik Klaas Weima een jaar geleden tegenkwam, en we samen tot een groots idee kwamen. Hij maakte al wat jaren podcast-interviews met visionairs, nationaal en internationaal, en wilde dat in uitgeschreven vorm graag uitgeven. Omdat een transcriptie van audio-interviews naar mijn mening niet heel erg veel waarde toevoegt, kwamen we tot een veel interessantere opzet: de rode draad van al die verhalen door de persoon die dat het beste kan: Klaas zelf, aan elkaar geschreven en onderbouwd en aangevuld door fragmenten en quotes uit zijn interviews. Dat werd Verdiende aandacht. Maar aan de basis lag dus veel meer. Uren audio, maar ook vele tientallen links, social-mediaprofielen van alle mensen die aan bod komen en een veranderd medialandschap. Met die gedachten ontstond niet alleen het boek, maar een compleet crossmediaal project. Een project dat nog verder gaat dan slechts variaties in bestandsformaten.
Boek
Verdiende aandacht doe je dan ook echt tekort door het een boek te noemen. Het boek is de rode draad. Het is Klaas' verhaal in gedestilleerde vorm. En een boek heeft zijn beperkingen. Maar dat is in dit geval niet erg. Sterker nog. Dat is een voordeel. Daarin vind je het basisverhaal, met alles wat je wilt weten. Maar wil je meer? Dan kan dat!
Blog
Zo is er een blog met updates over onderwerpen uit het boek, met nieuwe verhalen en met relevante video's en links.
Een Facebook-pagina dat alle nieuwtjes verspreidt en waar contact met de auteur mogelijk is.
iPhone-app
Een gratis iPhone-app, met alle audio-interviews en social-media-profielen van de geïnterviewde visionairs. Door met de iPhone QR-codes in het boek te scannen, start je automatisch het betreffende interview. Een verdieping op het boek dus. Waar een boek slechts plek heeft voor een quote of kort fragment, kan de geïnteresseerde lezer ook het hele interview terugluisteren.
iPad-app
En niet alleen komt er een iPhone-app, er komt ook een iPad-app: een mix van het boek, in al zijn pracht en praal (fullcolour opmaak, infographics), de iPhone-app (audio-interviews en social-mediaprofielen), een videovoorwoord door Joseph Jaffe en mogelijkheden om vanuit de app vragen te stellen aan Klaas zelf. En dat alles voor maar 20% van de prijs van het papieren boek!
Wat mij betreft is dit hoe je digitaal en papier moet combineren: vanaf de allereerste start van het project.
Dit alles werd woensdag 6 juni gepresenteerd in de Hermitage in Amsterdam met een speciaal launch event. Voor eenieder die geïnteresseerd is, hier kun je het terugkijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten