Nu we langzaam steeds meer apps gelanceerd hebben, en er nog meer in de maak zijn, krijgen we steeds vaker de vraag te horen: 'leuke app, maar waarom is die er niet voor Android?' Een goede vraag, want het aantal Android-gebruikers neemt steeds verder toe, en is zelfs al groter dan die van de grootste concurrent: Apple. Maar waarom dan wel voor Apple ontwikkelen, en niet voor Android? Dat heeft een aantal redenen.
Reden 1: de volwassenheid van het ecosysteem van iOS.
Ondanks alle klachten die je hoort over het beleid dat Apple voert rondom hun apps: 30% afdracht (ook bij in-app verkopen via andere kanalen), strenge controle op apps en beperkingen in het gebruik van 'native' iOS-functionaliteiten, is iOS ten opzichte van Android een veel volwassener ecosysteem. Dat komt voor een deel juist door die strenge controle. Malware, spam en buggy apps zijn in vergelijking met Android een zeldzaamheid. Wat een gunstig effect heeft op de perceptie bij de consument (de garantie op verwachtte kwaliteit ligt hoger). Alle grote ontwikkelaars en titels zijn op iOS aanwezig en het aantal apps is enorm, al loopt Android snel in. Deze hogere kwaliteit maakt dat er in iOS-apps veel meer geld omgaat (verkopen), en het dus makkelijker is om daar geld te verdienen. Al blijft dat natuurlijk altijd een gok, al dan niet gecalculeerd, is de ene succesvolle de andere, minder succesvolle, niet.
Reden 2: gegarandeerde kwaliteit en de best mogelijke gebruikerservaring.
Een heel belangrijke reden om in eerste instantie te kiezen voor iOS boven Android, is dat je als contenteigenaar, -uitgever en ontwikkelaar weet waar je aan toe bent. Er is een veelvoud aan smartphones en tablets dat draait op Android, en elk apparaat heeft zijn eigen specificaties in termen van schermresolutie, processorkracht, beschikbaar geheugen en mogelijkheden van zowel de hardware als de software (er is een veel grotere versnippering van Android-versies dan bij iOS, omdat mensen minder snel updaten, maar ook omdat het vaker dan bij Apple niet mogelijk is om een nieuwere versie van het OS te installeren). Kortom, je weet als aanbieder van content niet hoe het er bij de gebruiker precies uit komt te zien en hoe het zal presteren. En je wil te allen tijde een optimale gebruikerservaring kunnen garanderen. Wat dat betreft is het net als bij boeken: het gaat niet alleen om het verhaal (al is dat wel het allerbelangrijkste), maar ook om de verpakking, en de vormgeving daarvan.
Reden 3: je moet een keuze maken.
Een klassiek gezegde is: geld geef je maar één keer uit. En dat betekent bij apps twee dingen: ofwel je ontwikkelt voor één specifiek platform (native ontwikkelen noemen ze dat), ofwel je ontwikkelt een hybride app (crossplatform). Native ontwikkelen heeft als voordeel dat je het maximale eruit kunt halen, en specifieke functionaliteiten kunt maken die op een ander platform niet, of anders, zouden werken. Het nadeel is dus dat je het geld maar één keer uit kunt geven, en dus vast zit (in eerste instantie) aan dat ene platform. Ontwikkel je voor meerdere platforms tegelijkertijd, dan kun je in een keer een grotere doelgroep bedienen. Het grote nadeel is, dat je concessies zult moeten doen qua functionaliteiten en vormgeving (het moet op heel erg veel verschillende devices kunnen werken). Uiteraard kun je in eerste instantie native ontwikkelen voor een bepaald platform, en dat later converteren (en dus eigenlijk wederom op maat maken) voor een volgend platform, maar dat kost extra geld. De keuze voor native, en dus voor één platform, hangt dus nauw samen met de hiervoor genoemde reden.
Reden 4: je moet slim investeren.
Zoals ik hiervoor al stelde, je geeft je geld maar één keer uit. En op basis van de eisen die je aan je producten stelt, kies je voor één of meerdere platforms. Daar komt bij dat de wereld van apps er een is die nog heel erg jong en vol in ontwikkeling is, en dat er nog geen standaardoplossingen zijn. Alles is maatwerk. Wat mij betreft hoort bij slim investeren ook dat je bij native ontwikkeling wel degelijk rekening houdt met het ontwikkelen voor andere platforms in de toekomst. En dat wordt een reële optie wanneer de ontwikkelde app zijn investering (grotendeels) heeft terugverdiend, en het dus loont om verder te ontwikkelen. Al kun je dat laatste ook nog op een andere manier zien: je huidige product blijven doorontwikkelen (lees: extra functionaliteiten toevoegen, het product verbeteren, etc.).
Kortom, er zijn duidelijke redenen waarom een partij keuzes maakt voor de platforms waarvoor hij ontwikkelt. Dat het er voor een al wel is, betekent niet dat het er voor de ander niet of nooit zal komen. Wat je vaak ziet, is dat apps bij bewezen succes ook naar andere platforms gaan. Uitzondering daarop zijn media- en banken-apps, die hebben vooral baad bij zoveel mogelijk bereik. Bij games, boeken en bijvoorbeeld kleinere apps die goed zijn in één ding (OV-apps, vekeers-apps, weer-apps), is geld de belangrijkste reden om het maar voor één platform te kunnen doen. Het heeft in ieder geval niks van doen met ontwikkelen voor de 'elite' (ik zou het woord niet eens in mijn mond durven nemen), Android-gebruikers pesten of negeren of een persoonlijke voorkeur voor, in dit geval, Apple. Dat zou namelijk wel het domste zijn wat je kunt doen. Nee, het is allemaal terug te voeren naar het willen leveren van een zo hoog mogelijke kwaliteit, de best mogelijke gebruikerservaring en zo slim mogelijk investeren om dat allemaal mogelijk te maken.
Wij hebben pas geleden een app gemaakt voor een klant die zijn informatie bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht wil brengen. Dús werd het een gratis app voor zowel iOS als android - in dit geval voor smartphone en iPhone.
BeantwoordenVerwijderenGaat het om een app die zijn investering via verkoop moet terugverdienen, dan kiezen wij vooralsnog uitsluitend voor iOS om de al door jou genoemde redenen. Mijn eigen ervaring leert me dat het aantal downloads van een gratis app bij android en iOS ongeveer 1 : 5 is. Ik weet van collega's die commerciële boek apps hebben gemaakt voor beide platforms, dat die verhouding ligt tussen 1 : 10 (gunstigste geval) tot 1 : 100.
Hopelijk dat de komst van Amazon en t.z.t. die van de topmodellen van Kindle dit beeld zal doen veranderen.
'Forget apps and get responsive' ;-)
BeantwoordenVerwijderen(via de LinkedIn group Erfgoed 2.0)
Goede analyse en is goed dat iemand dit allemaal naast elkaar zet.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben bij onze klanten net dezelfde ervaring als Bert en adviseren onze klanten eveneens om enkel voor iOS te kiezen (tenminste als de app niet voor marketingdoeleinden wordt gebruikt).
Ik ga deze post zeker aanbevelen bij enkele van onze klanten. Dit bespaart ons weer een whitepaper ;-)
@JoG Leuk hoor, dat responsive webdesign. Maar dat past niet bij maatwerk (je maakt het immers, op zijn minst, optimaal voor diverse formaten en verhoudingen) en, belangrijker, beperkt je enorm in de mogelijkheden. HTML5 komt nog niet in de buurt van wat je (echt goed) kan met apps. En dan heb ik het niet over platte lees-apps, dat is de kunst niet. Wie weet is dat over een jaar weer anders, dat zou zomaar kunnen. Dit is voor nu, en al een tijdje, de stand van zaken zoals wij het zien. Ik hou mijn ogen en oren continu open voor nieuwe ontwikkelingen, maar zolang er niks is dat op alle fronten beter is, dan zal dit vooralsnog de standaard blijven.
BeantwoordenVerwijderen@Jurgen Dank je, ook voor het compliment. Volgens mij had ik er zelf een whitepaper van kunnen maken, damn! ;-)
@Timo Ik weet nog te weinig van 'responsive web design' maar vind het ontwikkelen op basis van, bij voorkeur open, standaarden een belangrijk uitgangspunt. Die versnippering door de platformen zoals iOS en Android (+ de diverse versies daarvan) is gewoonweg ongunstig en onhandig. Het blijft nuttig, mijns inziens, om na te denken over de technische scheiding van gestructureerde data / (multimedia) content, de vormgeving en de interactie. Dan kun je potentieel snel ontwikkelen voor een ander of nieuw platform (denk aan Samsung, Nokia en wie weet (andere) Aziatische fabrikanten. Jouw overzicht waardeer ik zeer overigens evenals de reacties.
BeantwoordenVerwijderen@JoG Ik waardeer jouw reacties ook zeer zeker hoor! Ik ben het met je eens dat versnippering niet goed is. Maar vooral op het gebied van e-books. Daar moet één standaard komen die overal op werkt en die iedereen aanbiedt.
BeantwoordenVerwijderenMaar heb je het over apps, web-apps of hoe we het noemen, dan heb je het over maatwerk. Over producten die net even meer hebben. Net als je romans hebt (simpel uitgevoerd, hooguit ook als hardcover) en over fullcolourwerken met prachtige vormgeving, luxe papier, etc. En dan kies je uit wat het beste bij je past. In termen van benodigdheden (functionaliteiten), bereik en geld (kosten/baten).
Timo, hartelijk dank voor de heldere uitleg. Ik heb dit onderwerp al vaker aangesneden op social media maar tot nog toe geen afdoende reactie ontvangen, voor een leek als ik, tenminste. De voorkeur voor iPad en iPhone heeft dus niet alleen maar te maken met status en bij een bepaalde groep mensen willen horen. Hoewel ik nog steeds een voorstander ben van open source krijg ik zelfs de behoefte om op iOS over te stappen!
BeantwoordenVerwijderenIk zie nog veel meer interessante blogs, keep us posted!
@Annette Dank je! Nee, het heeft absoluut niks met status of voorkeur te maken. Zoals ik al stelde, dat zou gewoonweg heel dom zijn, als dat een reden zou zijn. Dit is puur zakelijk (kosten/baten) en professioneel (kwaliteit in perfomance en look and feel).
BeantwoordenVerwijderenOei... Punt 1 en 2, er komt één gedachte in me op als ik dat deel lees: "wrong on sooo many levels".
BeantwoordenVerwijderenLaat ik eens beginnen met fragementatie: een theoretisch probleem waar je veel over hoort. In de praktijk echter volledig een non-issue. Android apparaten zijn er in vele soorten, kleuren, smaken, geuren(?!?), etc. Je hebt als app ontwikkelaar te maken met verschillende versies van android, verschillende resoluties en verschillende snelheden van telefoons. Toch is google er naar mijn idee uitstekend in geslaagd om ontwikkelaars van meer dan voldoende handvatten te voorzien om apps op al deze apparaten uitstekend te laten werken. Kijk bijvoorbeeld eens naar veel gebruikte apps in nederland: nu.nl, facebook, twitter, maps etc. Je kunt vast zelf nog wel wat meer voorbeelden bedenken. Of ik die apps nu gebruik op mijn relatief nieuwe Sony Xperia S (android 4.0.4, 1,5GHz dual core, 4,3" HD scherm) of een 2 jaar oude HTC Desire HD (android 2.3.5) 1 GHz single core, 4,3" non-hd scherm) of een ruim 3 oude HTC Wildfire S (android 2.3.7) 600MHz, 3,2" lage resolutie scherm), al deze apps werken prima op al deze apparaten. Natuurlijk is de nieuwe XPS sneller met het laden van apps, content e.d. maar de gebruikers ervaring is niet inherent anders op de oudere low-end telefoon ten op zichte van een recente moderne variant. Keer op keer zie je dit verschijnsel terugkeren. Fragmentatie is een non-issue.
Dan over de "volwassenheid" van het eco-systeem. Apple voert een ander beleid in hun app store dan google doet. Heeft dit te maken met "volwassenheid" van het eco-systeem? Naar mijn idee niet. Goede apps komen toch wel naar boven drijven. En dat de kwaliteit van een app die "Harakiri tamagothi uber live wallpaper" van ontwikkelaar "hai bai son san kiri wiri" niet zo hoog is... Tja dat kan iedereen zich denk ik wel bedenken.
In de Google Play store kunnen apps beoordeeld worden door gebruikers. Ze krijgen hiermee een rating, reviews. En eveneens geeft google zelf de volwassenheid van een app aan. Daarnaast zijn er overal overzichtjes te zien, met veel gebruikte apps, uitgelichte apps, etc etc. Goede gebouwde apps (en dat zijn er heel veel) komen vanzelf wel naar boven gedreven. Spam en malware komt ongetwijfeld voor in de app store, ik heb er persoonlijk nog nooit last van gehad. Ook heb ik er in mijn omgeving (met vele android gebruikers) nog nooit iemand over gehoord.
Goed ik zou nog even door kunnen gaan, maar ik denk dat mijn punt wel aardig duidelijk is beschreven ;)
Bovenstaande post is overigens van Rick Schippers. Ik had nog geen blogger profiel, waardoor mijn naam blijkbaar is weggevallen.
BeantwoordenVerwijderen@Rick dank voor je toevoeging. De opmerking over het ecosysteem geef ik je ten dele toe. Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om kunnen reviewen en raten, maar ook om het totaalaanbod aan titels dat erin staat. En menig gebruiker ziet de "Harakiri tamagothi uber live wallpaper" die je noemt niet als een app die je eventueel niet moet vertrouwen, dan wel als 'prutswerk'. Het is een gegeven dat er heel veel meer meuk in de Android Market staat dan in de App Store van Apple. Wat niet betekent dat er ook steeds meer goede zaken in komen, maar dat is nog wel in een andere verhouding (en hoeveelheid) dan bij Apple.
BeantwoordenVerwijderenDan wat betreft je opmerking over mijn 2e reden. De voorbeelden die jij noemt, zijn wat mij betreft bijna veredelde websites. Makkelijk schaalbaar, weinig poespas en toeters en bellen. Als je kijkt naar de apps die veel verder gaan dan dat, en uitgaan van fixed lay-outs of zaken die een hogere rekenkracht vragen (animaties), dan presteert Android toch echt een stuk slechter. En nee, misschien niet bij de high-end toestellen en tablets, maar dat is maar een fractie. Menig spel of app die ik zowel op Android als Apple heb gebruikt, presteerden in Android een stuk slechter.
Toegegeven, niet iedereen zal het hier over eens zijn. Zoals jij hier laat zien. Maar er zit voor ons een fundamenteel verschil tussen bereik (en daarom overal, of in ieder geval ook op Android) te zijn, en performance en ervaring. En dat laatste is voor contentaanbieders bijzonder belangrijk.
Als dit verandert, en dat zal in het de nabije toekomst vast, dan zie ik absoluut geen reden om er niet voor te ontwikkelen. Maar voor nu, zoals het er nu allemaal uitziet, is dit de reden waarom we dat niet doen. En dat is het antwoord op de vraag waarom die app er nog niet voor Android is. Een kijkje in de keuken.
Bedankt voor de uitleg. Ik snap nu waarom de Leesapp er wel voor Apple is en niet voor Android. Feit blijft dat ik me buitengesloten voel als Android gebruiker. :-)
BeantwoordenVerwijderen@Judith dat snap ik, en dat is ook de reden dat dit een gevoelig en lastig onderwerp is. Want in de basis willen we iedereen bedienen, maar wel een perfect product. Voor Lees dit boek zijn we momenteel trouwens zeer serieus aan het kijken naar een uitbreiding op Android.
BeantwoordenVerwijderen