Vorige week introduceerde Layar, een augmented reality app voor smartphones, Layar Creator: een tool om zelf een interactieve laag te maken voor printedities. Dat werd gebracht met een mooie oneliner: Layar redt de uitgeverij. Tja. Daar kan ik heel kort over zijn. Nee. Nooit. Never. De iPad werd ook al zo gezien (door uitgevers zelf nota bene), maar dat is zo ongeveer de grootste fout die je anno nu als uitgever kunt maken.
Goed, na dat 'misverstand' uit de weg te hebben geruimd, is het wel goed om eens na te denken over de mogelijkheden. Want dat je als uitgever anno nu wél naar kansen en mogelijkheden uit moet kijken, en mee durven experimenteren, is een feit. Het promofilmpje dat Layar heeft gemaakt om hun nieuwste ontwikkeling mee aan te prijzen, en te duiden, laat tijdschriften met interactiviteit zien. Erg mooi, en veel laagdrempeliger dan bijvoorbeeld QR-codes. Maar aangezien ik in de boeken, zit, is dat niet één-op-één toepasbaar. Dat geeft ook niet, want dat prikkelt enkel mijn gedachten om eens goed na te denken wat je er wel mee zou kunnen. Al weet ik, nu al, wel een project waar dit goed tot zijn recht zou kunnen komen.
Een nieuwsbericht over een volgende implementatie van Layar bij bol.com, triggerde mij tot het schrijven van deze blogpost. Wat heeft bol.com gedaan? 25.000 boeken en dvd's 'interactief' gemaakt. Dat wil zeggen. Scan een dvd of een boek, in het echt, of in een folder, of waar dan ook, en kom direct op de bestelpagina uit. Dat heet gemak.
Wat mij betreft kleeft er nog wel één groot nadeel aan Layar, wat net zo goed aan QR-codes kleeft, of welke andere vorm van beeldherkenning dan ook: deze functionaliteiten zitten in een aparte app. Zoiets wordt pas echt heel erg laagdrempelig als de standaard camera-app van een smartphone dit zou kunnen (en dan uiteraard wel in-/uitschakelbaar). Om dat te realiseren moet er denk ik nog heel wat gebeuren, maar dat zou dergelijke toepassingen pas echt voor het grote publiek toegankelijk maken.
Toch ga ik eens goed nadenken over de mogelijkheden voor het boekenvak (lees: boeken). Want die zijn zeker. De redding is het niet en zal het niet worden, maar het brengt papieren media wel weer een stap verder in de toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten