Gisteren publiceerde De Gelderlander een kort artikel over de samenvoeging van Selexyz en De Slegte, die vanaf vandaag daadwerkelijk zichtbaar plaats gaat vinden. Eerst bij vijf vestigingen (Leeuwarden, Groningen, Arnhem, Nijmegen en Eindhoven), vanaf volgend jaar ook de rest. Het artikel werd vergezeld van een foto waarop te zien is hoe een nieuw logo op het pand van Dekker/De Slegte (Arnhem) wordt geplaatst. En wat de foto liet zien, is ook wat ik dacht: huh? De logo is namelijk een verzameling vraagtekens. Waarom dat is, werd vanmorgen duidelijk.
Het logo is namelijk een uitbeelding van de dialoog die de keten aan wil gaan met de consument in de komende tijd. Een tijdelijk logo dus. Ze willen via ideeƫnbussen in de winkel, een speciale website en social media-accounts de dialoog aangaan met de personen die ertoe doen: de klanten. Op die manier willen ze tot een boekhandel 3.0 komen. Wat bij mij ook gelijk weer vragen oproept.
Wat is een boekhandel 3.0? 1.0 snap ik. Dat is elke boekhandel die we tot nu toe kennen. En wat mij betreft ook elke internetretailer. En al zou je die apart zien, dan is dat een boekhandel 1.1. Hooguit 1.5. Maar wat is dan de boekhandel 2.0? Is dat De Nieuwe Boekhandel?
Je kwetsbaar opstellen en de dialoog aangaan vind ik zeer te prijzen. Dat zou iedereen moeten doen. En niet alleen wanneer je het niet meer weet. Juist ook wanneer je het allemaal wel denkt te weten. Maar is het slim om je merkidentiteit daar tijdelijk aan op te hangen? De inmiddels zeer bekende identiteiten van Selexyz en De Slegte zijn (of worden) verramsjt, om het in de boekenvakterminologie te houden. Dit is een eerste stap in de vernieuwing. Maar als ik het goed begrijp, is over een klein jaar de samenvoeging een feit, en komt er dus weer een nieuwe identiteit.
En de laatste vraag die ik mezelf stel is: wordt er nu (volledig) blindgevaren op wat de potentiƫle klant wil? Of is er ook een eigen duidelijke visie? Over dat laatste lees ik niks in de berichten en interviews die er nu gepubliceerd zijn. Menig onderzoek heeft laten zien dat er een discrepantie is tussen wat men zegt te willen en dat wat men werkelijk doet. Apple zweert zelfs bij deze theorie, en gelooft er heilig in dat men niet weet wat ze willen, en dat het aan hen is om te bedenken.
Het is in ieder geval anders dan anders. En ik hoop voor iedereen dat het ze lukt om er weer een sterke business van te maken. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd wat er verstaan wordt onder het begrip boekhandel 3.0 en hoe snel we iets gaan merken van de input die klanten leveren. Maar wat ik toch het meeste hoop, is dat ze zelf ontdekken wat hun toegevoegde waarde voor de klant kan zijn en dat tot het maximale weten uit te voeren, om op die manier hun plek in het veranderende boekenlandschap veilig te stellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten